Jak PPC reklamy zachránily moji IT firmu: Cesta od neviditelnosti k úspěchu

Ještě před rokem to s mou malou IT firmou nevypadalo nejlépe. Poskytujeme vývoj softwaru na míru a IT konzultace, ale naše webové stránky byly prakticky neviditelné ve vyhledávačích. Konkurence nás válcovala a získávat nové klienty bylo stále těžší. Všechno se změnilo, když jsem se rozhodl vyzkoušet PPC reklama v Liberci, kde máme hlavní pobočku. Nikdy by mě nenapadlo, že tohle rozhodnutí bude znamenat rozdíl mezi živořením a prosperitou.

Nebudu tady tvrdit, že to byla jednoduchá cesta. Sám jsem se v PPC reklamách nejdřív snažil zorientovat, zkoušel různé nastavení a strategie. Jenže když jste celý den zahrabaný v kódu a řešíte problémy klientů, nemáte ani čas, ani energii pořádně se ponořit do tajů online reklamy. A výsledky mých pokusů tomu odpovídaly – nějaké prokliky jsem měl, ale zakázky nepřicházely.

Ten moment, kdy jsem pochopil, že sám na to nestačím

Pamatuju si to jako dneska. Seděl jsem pozdě v noci v kanceláři, koukal na mizející rozpočet v Google Ads a říkal si: "Tohle přece musí jít líp." Další den jsem se začal zajímat o profesionální správu PPC kampaní. Prošel jsem si několik agentur, a nakonec mě zaujal přístup SEOconsult.cz. Na rozdíl od ostatních mi nenabízeli obecná řešení, ale chtěli se detailně seznámit s mojí firmou a regionálním trhem, na kterém působíme.

První věc, která mě překvapila – provedli bezplatný audit mých dosavadních kampaní. Zjistili, že utrácím většinu rozpočtu za klíčová slova, která sice mají vysokou hledanost, ale mizivou konverzi. Navíc jsem vůbec necílil geograficky, takže jsem platil za prokliky lidí z celé republiky, i když reálně můžeme dobře obsluhovat jen klienty z Liberce a okolí.

Tohle prozření mi otevřelo oči. Lokální byznys potřebuje lokální marketing. Po té, co jsme kompletně předělali strategii a soustředili se na regionální PPC, začaly se dít věci.

První měsíce s profesionálně nastavenou PPC reklamou

Správně nastavené regionální PPC kampaně přinesly ovoce už během prvního měsíce. Cena za klik klesla z průměrných 32 Kč na 14 Kč, protože jsme přestali soutěžit s velkými národními společnostmi a zaměřili se jen na potenciální klienty v okolí Liberce.

Druhý měsíc byl ještě lepší. Díky přesnému cílení a optimalizaci reklamních textů pro lokální publikum se konverzní poměr zvýšil z mizerných 0,8 % na 3,7 %. To v praxi znamenalo, že při stejném rozpočtu jako dřív jsme získávali 5× více poptávek. A co bylo ještě důležitější – byly to kvalitní poptávky od firem, které reálně potřebovaly naše služby.

Po třech měsících jsme museli dokonce nabrat nového programátora, protože jsme měli najednou tolik práce, že jsme ji sami nestíhali. To byl moment, kdy jsem si řekl – tohle funguje, pojďme to rozšířit i do dalších regionů, kde bychom mohli působit.

Expanze do Olomouce – další region, další výzva

S pozitivní zkušeností z Liberce jsme se rozhodli expandovat do Olomouce, kde jeden z našich klíčových vývojářů pracoval na dálku. Věděli jsme, že potřebujeme nastavit PPC reklama v Olomouci trochu jinak – jiná konkurence, jiné místní specifika.

Překvapilo mě, jak rozdílně mohou fungovat stejné kampaně v různých regionech. V Liberci nejvíc zabíraly technické a konkrétní fráze jako "vývoj softwaru pro výrobní firmy", zatímco v Olomouci excelovala obecnější klíčová slova jako "IT služby" doplněná o místní relevanci.

Zjistili jsme, že v Olomouci je mnohem silnější vliv Seznamu než Googlu. Zatímco v Liberci jsme měli 70 % konverzí z Google Ads a 30 % ze Skliku, v Olomouci byl poměr prakticky vyrovnaný. Bez těchto lokálních znalostí bychom plýtvali rozpočtem a minuli podstatnou část potenciálních zákazníků.

Co konkrétně mi přinesl tým odborníků oproti vlastním pokusům

Občas se mě lidi ptají, co vlastně získám spoluprací s PPC specialisty z agentury jako SEOconsult.cz, když si kampaně můžu nastavit sám. Po dvou letech zkušeností můžu říct, že je to nebe a dudy.

Zaprvé, odborníci vám ušetří hromadu času i peněz. Zatímco já jsem zkoušel metodou pokus-omyl, profesionálové vědí, co funguje a kde se vyplatí testovat. Vaše reklamy spustí do 5 pracovních dnů, zatímco mně by to trvalo týdny pokusů.

Zadruhé, neplatíte za zobrazení reklamy, ale jen za reálné prokliky na váš web. Navíc díky pravidelným reportům (1x měsíčně) přesně vidíte, za co utrácíte a jaké to přináší výsledky. Jasná transparentnost.

A co mi přišlo obzvlášť přínosné – pomohou vám využít i další reklamní systémy jako Facebook Ads nebo RTB. V mém případě doplnění PPC kampaní o remarketing na Facebooku zvýšilo konverzní poměr o dalších 28 %, protože jsme dokázali oslovit i ty, kteří nás už jednou navštívili, ale hned se nerozhodli.

Poznejte reálné výsledky: Čísla, která nemůžu ignorovat

Za rok a půl spolupráce s PPC specialisty jsme dosáhli následujících výsledků:

Zvýšení počtu poptávek o 340 % oproti období před spuštěním kampaní. To se projevilo v nárůstu obratu o více než 80 %. Navíc se změnila i struktura našich klientů – dříve jsme pracovali hlavně s drobnými živnostníky, dnes tvoří 60 % našeho obratu střední firmy z regionu, které mají větší rozpočty a dlouhodobější projekty.

Průměrná hodnota zakázky se zvýšila z 18 000 Kč na 42 000 Kč. A co mě těší nejvíc – podstatně se zlepšila i retence klientů. Když získáváte zákazníky z regionu, je mnohem snazší s nimi budovat osobní vztah. Můžete se potkat na kávu, osobně prezentovat výsledky práce a získat si jejich důvěru. To v důsledku znamená, že 73 % našich klientů s námi spolupracuje opakovaně.

Cena za akvizici nového klienta klesla z původních asi 4 500 Kč (když jsem kampaně spravoval sám) na dnešních 1 800 Kč. I se započtením nákladů na správu kampaní je návratnost investice do PPC reklam více než 400 %.

Jak probíhala spolupráce se SEOconsult.cz krok za krokem

Pro ty, kdo zvažují profesionální správu PPC kampaní, popíšu, jak vypadal celý proces v mém případě.

Nejprve mi založili reklamní účet a provedli audit stávajících kampaní. To odhalilo všechny nedostatky a příležitosti ke zlepšení. Pak na mém webu nastavili důkladnou analytiku pomocí Google Analytics, abychom přesně věděli, co návštěvníci na webu dělají a odkud přicházejí.

Klíčovým momentem byla důkladná analýza klíčových slov. Na základě dat zjistili, jaká slova a fráze lidé v Liberci a Olomouci skutečně hledají, když potřebují IT služby. Tohle byla věc, kterou jsem sám nikdy nedokázal udělat tak dobře – odhalit ta pravá slova, která nejenom mají hledanost, ale také vedou k reálným zakázkám.

Společně jsme pak připravili texty reklamních inzerátů, které na tyto fráze cílily. Překvapilo mě, jak důležitá je tady formulace – testovali jsme různé varianty a rozdíly v míře prokliku byly i přes 100 %!

Kampaně nasadili podle plánu a pak začala ta nejdůležitější část – průběžná optimalizace. Každý týden sledovali výkon kampaní a prováděli drobné úpravy – podpořili dobře fungující inzeráty, upravili cenu za proklik, přidali negativní klíčová slova. To všechno vedlo k postupnému zlepšování výsledků.

Praktické tipy z mé zkušenosti pro ostatní IT firmy

Pokud jste majitel IT firmy podobné té mojí, dovolím si pár tipů, které jsem si odnesl z celého procesu:

Netlačte na pilu s pěti službami najednou. Zpočátku jsme zkoušeli propagovat všechny naše služby – od vývoje na míru přes správu sítí až po poradenství. Nefungovalo to. Mnohem lepší bylo zaměřit se jen na 1-2 klíčové služby a ty propagovat naplno. U nás nejvíc zabral vývoj webových aplikací a pak jsme postupně přidávali další služby.

Vsaďte na lokální relevanci. V PPC reklamách fungují mnohem lépe konkrétní texty typu "IT specialista přímo v Liberci" nebo "Vývoj softwaru v Olomouci s osobním přístupem" než obecné fráze jako "Profesionální IT služby". Lidi chtějí vědět, že jste místní a rozumíte jejich potřebám.

Nezanedbejte landing page. Tohle byl můj velký průšvih – měl jsem skvěle nastavené kampaně, ale odkazovaly na obecnou hlavní stránku. Jakmile jsme vytvořili speciální vstupní stránky pro každou kampaň, které přímo navazovaly na to, co lidé hledali, konverzní poměr se zdvojnásobil.

Kolik to všechno stálo a vyplatilo se to?

Finanční stránka věci zajímá asi každého. Jak už jsem naznačil, spolupráce s PPC specialisty stojí peníze – ale ve výsledku jde o investici s excelentní návratností.

V mém případě vypadala investice zhruba takto: jednorázové nastavení kampaní, které zahrnovalo analýzu klíčových slov, přípravu reklamních sestav a textů, nastavení měření a cílových akcí. A pak měsíční správa, která zahrnuje průběžnou optimalizaci, reporty a konzultace.

K tomu je třeba připočítat samotný reklamní rozpočet. Začínali jsme s 15 000 Kč měsíčně, dnes je to kolem 30 000 Kč rozdělených mezi Liberec a Olomouc. Při ceně za proklik mezi 12-18 Kč to znamená přibližně 1 800 návštěvníků měsíčně, z nichž 3-4 % pošlou poptávku. Z těch pak zhruba třetina skutečně přejde v zakázku.

Když to všechno spočítám, je návratnost investice velmi zajímavá. Na jeden investovaný milion do PPC reklam a jejich správy jsme vygenerovali zakázky za více než 4,5 milionu. Pro IT firmu našeho typu, kde je marže relativně vysoká, to znamená excelentní zhodnocení.

Co bych dnes udělal jinak

S odstupem času vidím pár věcí, které bych udělal jinak, kdybych začínal znovu. Možná vám to ušetří vlastní bolehlavé zkušenosti.

Začal bych s PPC reklamami mnohem dřív. Roky jsem se spoléhal jen na doporučení a SEO, které sice taky funguje, ale trvá mnohem déle. PPC reklamy nám daly okamžitý příliv poptávek v době, kdy jsme je opravdu potřebovali.

Věnoval bych víc času přípravě webových stránek před spuštěním kampaní. První dva měsíce jsme plýtvali rozpočtem, protože náš web nebyl optimalizovaný pro konverze – chyběly jasné výzvy k akci, reference byly schované v podstránkách, a kontaktní formulář byl příliš složitý.

A hlavně – od začátku bych spolupracoval s odborníky. Moje pokusy o vlastní nastavení PPC kampaní mě stály spoustu peněz a přinesly minimální výsledky. S profesionály z SEOconsult.cz jsme dosáhli výsledků mnohem rychleji a efektivněji.

Proč právě regionální PPC kampaně byly klíčové

Na závěr bych rád zdůraznil, proč právě regionální zacílení PPC reklam bylo pro naši IT firmu tak důležité. Jako menší společnost jsme nikdy nemohli konkurovat velkým hráčům v celostátním měřítku – nemáme jejich rozpočty ani kapacity.

Ale v regionálním měřítku jsme dokázali vyniknout. Díky místní relevanci a osobnímu přístupu jsme získali konkurenční výhodu, kterou velké nadnárodní korporace nemají. Znalost místního trhu, možnost osobních schůzek a rychlejší servis – to jsou věci, které lokální klienti oceňují.

PPC reklamy nám pomohly tuto lokální výhodu efektivně komunikovat přesně těm lidem, kteří hledali IT služby v našem regionu. A výsledky překonaly veškerá očekávání.

Pokud tedy provozujete podobný byznys jako já, vřele doporučuji zaměřit se na regionální PPC kampaně. A pokud nemáte čas nebo zkušenosti s jejich nastavením, kontaktujte odborníky jako je SEOconsult.cz – pro mě to bylo jedno z nejlepších obchodních rozhodnutí.

Publikováno: 09. 05. 2025

Kategorie: internet